måndag, juni 12, 2006

Skåningar mot antisexköpskampanj

Den svenska sexköpslagen infördes 1 januari 1999. Den har alltså varit i bruk i sju och ett halvt år. Övriga 192 stater i världen har valt att inte ha en lag som förbjuder köp av sexuella tjänster. En sådan lag har diskuterats i Danmark, Norge och Finland, men man har hittills sagt nej. Sverige är ensam på jorden om denna kontroversiella lag, en lag vars eventuella förtjänster fortfarande debatteras och kritiseras i Sverige.

Det finns en kampanj i vilken man samlar in namn för att övertyga Svenska fotbollsförbundet om att spelarna ska ha varsin pin med STOP-märket - stop mot sexhandel (sexköp) under VM - på sina tröjor. En Sifo-undersökning som Aftonbladet 11 juni 2006 rapporterar om visar att 48 % av svenskarna vill att landslaget ska ta ställning mot sexhandel. Men det är stora regionala skillnader: i norra Sverige är 61 procent för, medan bara 34 procent i Malmöområdet håller med.

Det tycks som om övriga Sverige drivs av en längtan att stifta föregångslagar som på olika sätt har med sex att göra (jämför också med den nya lagen om att kalla sexuella relationer med barn, trots nominell frivillighet, för "våldtäkt" istället för, den enligt mig bättre termen, "sexuellt utnyttjande"). Kanske är äldre tiders frikyrklighet i Sverige utanför Skåneland en av förklaringarna. I frågan om fotbollslandslagets uppgift är att missionera mot sexköp är skåningarnas inställning i alla fall: 'nej'.

[ Andra bloggar om: , ]

Inga kommentarer: