fredag, september 22, 2006

Totalflopp i personvalet

Nu är alla röster räknade i Lunds kommunval och c fick fem mandat, vilket är en ökning med två. Det är mycket glädjande. Dessutom ingår naturligtvis c nu i en borgerlig majoritet i kommunen utan jobbiga vågmästare. Det är lite av ett drömscenarium för c i Lund!

När det gäller personvalet var det dock en total genomklappning för mig personligen. Jag fick sex (6!) röster i hela kommunen. Jag var en som röstade och jag känner tre av de andra! (Den som hade flest kryss, Lars Bergwall, hade i och för sig beskedliga 198.) Jag är på delad nästsista plats av centerns 22 kandidater. Jag var alltså långt från att uppfylla personröster för min 14:e listplats, en plats jag fått genom röster i det interna provvalet. Det är sant att jag inte förekom i tidningen en enda gång i valrörelsen. Jag prioriterade inte en personvalskampanj i media på så sätt. Jag var dessutom, av personliga skäl, tyst på bloggen två och en halv månader precis innan valet, vilket nog inte är det allra bästa.

Men jag är trots allt ensam om att ha en centerpartisk blogg av de 22 Lundakandidaterna. Alla har kunnat gå och se vad de röstar på och lära känna mig. Jag har skrivit om Lund. Jag trodde det skulle göra en hel del. Man stöter på min blogg genom länkar från flera håll och genom Google-sökningar på intresseord. Jag har inte jättefå träffar varken per vecka eller dag. Jag hade dessutom en särskild profil, som skiljer ut mig från mängden.

Jag är chockad över valresultatet, men måste nu tänka framåt. Jag har fått en första hård lektion i val och personval och får se vad jag kan göra av det. Ska jag fortsätta som partipolitiskt aktiv (regionalistisk bloggning kommer jag alltid fortsätta med!) så borde jag ha någon typ av politisk-strategisk mentor, som kan bena ut ett och annat. Man lär av livet. Men det är, ärligt talat, svårt att veta var jag ens ska börja nu tyvärr.

PS. Sammanräkningen av regionvalet är ännu inte klar.

Inga kommentarer: