tisdag, januari 09, 2007

Foreningen Öresundsborger

Foreningen Öresundsborger grundlades idag måndag 2007-01-08. Så här lydde deras pressmeddelande innan årsmötet:

"Föreningen Öresundsborgers syfte är att med demokratiska medel aktivt arbeta för att förbättra de praktiska förutsättningarna för Öresundsmedborgarens integration över Öresund. Målet är:
• Att skapa en stark gemensam Öresundsregion.
• Att förbättra ÖresundsBorgernes grundläggande demokratiske valrättigheter.
• Att harmonisera regelverket på social- och arbetsmarknadsområdet.
• Att öka samarbetet mellan utbildningsinstitutionerna i Öresundsregionen och möjligheten till undervisning i bägge
ländernas språk, kultur och historia.
• Att öka den fria rörligheten i Öresundsregionen oberoende transportform."

Fokus är i praktiken mycket bropendlarna och deras situation, men de säger också: "Det er vigtigt at slå fast, at FORENINGEN ER FOR ALLE ÖRESUNDSBORGERE – og ikke bare bro-pendlerne og deres problemer lige nu."

De flesta i föreningen är danskar. De har en god debatt på Oresundsinfo.dk:s forum där de pratar om att kunna röra sig obehindrat på båda sidor och att barnen ska bli Öresundsborgare etc.

Det finns ett litet problem som tycks motsäga föreningens syften. Och det är att deras språkbruk i realiteten är helt nationaliserat. Det är motsatsparen "svensk" och "dansk" och "Sverige" och "Danmark" som möts om och om igen i deras texter. Den som tidigare tänkte på sig själv som skåning blir "svensk" och inget annat i deras reklam, meddelanden och debatter. Den som tidigare kanske åkte över sundet till en stad, Köpenhamn, hamnar plötsligt i ett helt land, "Danmark".

Det är synd, för det är just det som Öresundsregionen betyder för mig: det transnationella, när de nationella etiketterna inte spelar så stor roll längre. När geografin, samhällslogiken och delarna av vår Öresundsregion blir det centrala - städerna, områdena - inte hur vi speglar och iklär oss nationella roller. Ska man tala möten över Sundet i stort så borde det på sin höjd bli "skåningar" som möter "själländare". Det är relativt lokala beteckningar som med precision inkluderar vad det handlar om.

Men med rätt inställning att vara Öresundsborgare, så bör det så småningom synas i föreningens texter också. Då blir den riktigt intressant!

Se nu det mycket tänkvärda svaret på mitt inlägg från en av Foreningen Öresundsborgers styrelsemedlemmar! Det är mycket positivt. Det här är en fråga som föreningen kommer att sätta sig in i, lovar hon.

Nu, genom en nyhet på Öresunddirekt 2007-01-11 (som i sin tur läst Skånskan) vet vi att föreningen efter det konstituerande mötet "har cirka 100 medlemmar och de har redan haft ett möte med Øresundsbrokonsortiet".

1 kommentar:

Anonym sa...

Heysan

Det bliver på dansk da mit svenske (og skånske) på skrift er forfærdeligt:-)

Jeg synes det er et usandsynligt interessant indlæg du har skrevet her, og jeg er meget meget langt hen ad vejen enig med dig.
Det først jeg lærte da jeg flyttede til Skåne for snart 3 år siden, var at jeg ikke var flyttet til Sverige men derimod Skåne:)
Det er desværre en "skånsk" ting, min erfaring siger mig det ikke gælder den anden vej. Mange danskere opfatter ikke Skåne som andet end en provins i Sverige og det er forfærdeligt ærgeligt. Jeg undskylder iøvrigt dybt på deres vegne..det er ikke med min gode vilje. Der er i praksis længere fra Kastrup til Lernacken end der er den anden vej....

Jeg kigger nu efter 3 år i Skåne underligt når en dansker (sjællander eller ej) spørger mig "Skal du så til Sverige nu?" Mit umiddelbare svar er "øh næ.. jeg skal bare hjem." Jeg skal heller ikke på arbejde i Danmark...jeg skal bare på arbejde. Jeg er borger i en region, en forhåbentlig mere samlet region i fremtiden.

Det er den vision vi i foreningen ønsker at kommunikere. Vi kæmper hårdt og energisk for at få flere med svensk pas ind i foreningen. Det er en Öresundsborgerforening, og det er vigtigt vores medlemstal afspejler det. At vi så måske er uvidende om vores svenske ordvalg, med eller uden dialekt, er måske noget vi skal arbejde på.

Vi bifalder ihvertfald dit indlæg og tager det til efterretning.


Din blog er tilføjet til mine favoritter...

Mvh

Trine Hansen

Bestyrelsesmedlem i Foreningen Öresundsborger.