torsdag, juni 07, 2007

Republikanska föreningen i Sydsvenskan

Sydsvenskan tog upp Republikanska föreningen i Skånes aktion igår (fast vi fick, trots uppmaning från vår sida, bara heta "lokalföreningen" förstås). Det var trevligt. Vi fick rubriken "Nationaldagen - då fällde republikanerna kungen" (2007-06-07) och artikeln var längst fram i C-delan av Sydsvenskans lundaupplaga.

För mig är frågan om kung eller inte inte jätteviktig. Men visst ska han bort, dvs han ska inte längre vara statschef. Om ingen annan driver denna egentligen självklara fråga så får vi ta ansvaret.

En person som kom fram till oss på Stortorget menade att kungen kanske var god marknadsföring för Sverige. Jag menar att Sverige har marknadsförts tillräckligt. Nu ska vi få fram våra största städer och regioner istället så att inte den ålderdomliga bilden av Sverige som enhetsstat och enhetskultur tillåts dominera. Kungen blir närmast ett problem i det sammanhanget.

Det är inte det enda sättet att se det, man jag valde att se vår aktion som en snyting mot nationaldagen och dess nationalistiska symboler, i detta fallet kungen. Det fick mig att klara mig genom dagen.

Inga kommentarer: