tisdag, januari 13, 2009

Busskonkurrens kan göra Skåne rundare

Från och med 1 juli 2010, så får privata bussbolag lov att konkurrera med Skånetrafiken även när det gäller resor bara inom länet ("Skånska pendlare får fler busslinjer", Erik Magnusson, Sydsvenskan, 2009-01-13). I dagsläget kan Skånetrafiken förhindra konkurrens.

Det är negativt att vi i Skåne inte längre kommer att få avgöra hur vi vill reglera detta. Samtidigt är det idiotiskt av regionen att förhindra konkurrensen. Principiellt är förändringen alltså ett steg i fel riktning. Det innebär ytterligare centralisering. I praktiken kommer dock skåningarna att ha nytta av detta och Skåne kan bli lite rundare.

Som det är idag är Skånetrafiken som bekant inkompetenta när det gäller att upprätthålla kommunikationer mellan Skånes större städer på obekväma tider. Sista tåget från Helsingborg till Malmö/Lund en fredag kväll går t ex kl 0027. Det går inga bussar. Det är helsjukt och det är politiska beslutsfattare som har ansvar för att denna situation uppkommit. [Skriv på upprop mot detta här.]

Jag kan bara hoppas att några av linjerna från antingen Svenska Buss, Säfflebussen, Euro Rider, Eurolines, Gråhundbus eller Swebus Express kör på obekväma tider, så vi kan börja få grundläggande förbindelser mellan Skånes stora städer och göra landskapet fungerande i sina kommunikationer annat än just på dagtid.

2 kommentarer:

Thomas N sa...

Fast det finns ett problem med det här upplägget. Idag subventionerar skattebetalarna Skånetrafiken med c:a en miljard kronor, eller med en tredjedel av den faktiska kostnaden. Endast ett fåtal busslinjer går med vinst, en vinst som används för att finansiera olönsamma linjer. Om privata bussbolag får fri etableringsrätt utan skattesubventioner kommer de enbart etablera sig på lönsamma linjer, och på så sätt urholka de enda egna intäkter Skånetrafiken får, utan att ta ansvar för kollektivtrafiken på olönsamma linjer. Mindre intäkter för Skånetrafiken leder till följande val:
1) Höj skatten så att Skånetrafiken kan kompensera för inkomstbortfallet
2) Höj biljettpriserna så att Skånetrafiken kan kompensera för inkomstbortfallet
3) Lägg ner de mest olönsamma linjerna, så att Skånetrafiken kan behålla de nuvarande biljettpriserna eller skattesubventioneringsnivån.
Vilket väljer du?

Anonym sa...

Obekväma tider = få resande = olönsamt = inga privata bussar. Privata bussar kommer köra när det är lönsamt, inte annars. Det är naivt att tro att "marknaden" kommer lösa problemen som länstrafiken har. Man plockar russinen ur kakan och skiter i resten.