måndag, augusti 01, 2011

Skånsk resenär får kapa siffror på s-togsajten

Jag tar S-tog i København ibland. Registrerar man sig kan man få gratis WiFi på tågen. Jag registrerade mig till en viss nivå, men när jag försöker avsluta det hela och bli full S-more-medlem, så klagar webbsajten på mitt postnummer och mitt telefonnummer som har för många siffror. Så jag får kapa av några. Det funkar, men det känns helt absurt.

Har köpenhamnarna aldrig hört talas om skåningar som åker på deras S-tog? Detta tunnelseende och även hygge-nationalismen tyckte jag var deras sämsta sida redan när jag arbetade där år 1999. Detta, ska jag påminna om, var innan Stockholmstidningarnas sjuka hetsjakt på det danska började.

Som försvar för København och Danmark kan jag säga att det finns problem i alla länder och regioner att man delvis är fast i tänkandet att det bara finns det egna landets medborgare på platsen. Men i Danmark, Dankortets land, är det kanske värre än någon annanstans.

Inga kommentarer: