måndag, september 12, 2011

"Stockholm bestämmer vårt sortiment"

För tio minuter sedan var jag på Statoil på Magistratsvägen i Lund. Jag ville ha choklad med hög kakaohalt. Jag letade lite. Sedan frågade jag den anställda där, Lena:

- Har ni sådan där 70-procentig choklad?
- Nej, det har vi inte... Den har vi tagit bort ur vårt sortiment.
- Jaha, vad synd.
- Ja, det är Stockholm som bestämmer vårt sortiment.
- Ok, även i detalj då...?
- Ja, även om det är många som efterfrågar den, för det är det, så ska det vara lika överallt du vet...
- Det är ju otroligt.
- Ja, det är det verkligen!

Det låter inte alls otroligt om det är extra hög efterfrågan i Skåne på choklad med riktigt hög andel kakao i. Det är det helt dominerande nere på kontinenten och det finns flera exempel på att Skåne än idag har lite mer kontinentala matvanor. Beträffande choklad har Sverige faktiskt - tillsammans med sex andra EU-länder - särskilda regler som tillåter vegetabiliska fetter som inte härstammar från kakaobönan. Dessutom, enligt sv.Wikipedia:
Det som förr i Sverige gick under benämningen blockchoklad anses enligt ett EU-direktiv inte längre berättigat till namnet choklad på grund av att den ej uppnår den chokladhalt som direktivet föreskriver. I stället för att öka chokladhalten till föreskriven nivå, har man i Sverige behållt det gamla receptet och strukit choklad ur namnet så att den nuförtiden heter block.
Nå, tillbaka till min mörka choklad. Jag efterfrågar den. Andra kunder efterfrågar den. Men centrala beslut i Statoils organisation tvingar kunderna som vill (eller måste, p g a de unika nattöppettiderna) handla där att köpa mjölkchoklad och andra chokladtyper med mindre kakaohalt. När det inte finns något annat att tillgå i en eller flera butikskedjor, så ändrar man rimligen på det här viset skåningarnas matvanor över tid.

Det är en kulturkamp. Som vi förlorar dagligen.

Jag hörde för övrigt exakt samma förklaring av personal inne på H & M på Center Syd i somras, när jag efterfrågade ett klädesplagg: "Stockholm bestämmer vårt sortiment". Även där handlade det, enligt uppgift, om styrning på detaljnivå. Inte bara tillgången av viss mat, utan även av vissa kläder, styrs centralt.

Inga kommentarer: